W Muzeum Powiatowym w Nysie można już oglądać wystawę prac Elżbiety Tomczyk-Kubiszyn pt. „Droga”. Wystawa potrwa do 31 grudnia.

Prezentuję wybór prac wykonanych na papierze i płótnie zrealizowanych tradycyjnymi metodami – tusz, farby akrylowe, jak również prace do realizacji, których używam środków numerycznych.

Poszukuje w moich kompozycjach relacji między linią (liniami) pozbawiona obowiązku narracji bezpośredniej i jej związków w „nowej przestrzeni”, którą ona kreuje. Używam czerni i bieli, sporadycznie czerwieni. Wybór tych oszczędnych środków wytycza moją drogę pracy. Pozwala mi również osiągnąć autentyzm mojej wypowiedzi, do której dążę.

Początkiem realizacji każdej mojej pracy jest zawsze linia, najczęściej biała. Linia pozbawiona obowiązku <opowiadania> pełna swoje siły wewnętrznej. Użyta jako środek czysto „malarski”, rysunkowy, graficzny z cała swoja wewnętrzna siłą, ekspresyjna i duchowa staje się środkiem dla mojego przekazu. Kompozycje moje są miejscem gdzie powstają nowe przestrzenie wyłaniające się z wewnętrznego życia linii. Są to przestrzenie gdzie biel i czerń istnieją w odnawiającym się napięciu. Gdzie linie tworzą sieć splątanych powiązań aż do zniknięcia w poszukiwaniu harmonii łącznie z bielą, czernią i szarościami. Prace te są przekazem mojego wrażeniowego, intuicyjnego, ale jednocześnie świadomego sposobu spojrzenia na rzeczywistość. Jest w nich miejsce na mój świat ten bliski i daleki, widzialny i do odkrycia. Jest to rodzaj mojego <pisma pierwotnego>, które odzwierciedla reminiscencje każdego z nas i przybiera formę, w której refleksje, wspomnienia i pierwowzory łączą się i biorą kształt (wybrane prace na papierze 2005, 2017 i prace na płótnie 2012, 2017).

Kompozycje na papierze, druk komputerowy. Fotografie prac na płótnie, ich wykadrowane fragmenty służą mi jako materiał do przetwarzania i do tworzenia kompozycji numerycznej. W ten sposób ponownie rodzą się w nowej formie, w nowej przestrzeni ażeby istnieć samoistnie czy też być użyte do kreowania <nowych przestrzeni realnych>. W pracach numerycznych linie spełniają w pełni role tworzenia, odrębnej, wyłącznej przestrzeni istnienia. Do osiągnięcia tej <wolności> kompozycje są pozbawione bezpośrednich projekcji obrazów wyobrażalnych kompozycji-linii. Ingerencja <numerycznych kompozycji-linii> w rzeczywistości – zdjęcie konkretnego miejsca – tworzy <nowa realna przestrzeń>. Jednocześnie znaczenie linii i jej ekspresji wewnętrznej zmieniają się.

(…) Znaczenie tej ekspresji graficznej jest oparte na waloryzacji czerni i bieli, na energii stale odnawianego gestu. Linia wibrująca, drgająca, określa mnogość dynamicznych i wrażliwych powiązań podczas gdy przezroczystość tonów sugeruje efekty głębi. Akt malowania jest całkowicie spełniony w sile i w wolności tego zapisu.

Sylvie Guillou, krytyk artystyczny – Manganez

(…) Artysta decyduje pracować w czerni, bieli i szarości, ponieważ wszystko jest powiedziane w tych trzech tonacjach bogatych w ekspresje. Nieskończona różnorodność odcieni i światła odkrywa się poprzez te proste elementy władane biegłą ręką artystki aby zwielokrotnić intensywność i wybuchnąć w rytmie i ruchu największym efekcie. (…) Pomiędzy tym piękna przestrzeń do poszukiwać, do okrycia, oswojenia, do pogłębienia w rozmyślaniach, tworzenia z biegiem inspiracji (…) grafika wpływa na <oczyszczenie> jej malarstwa i wykluczenie wszelkiej zbędnej komplikacji prowadząc do wydobycia ogromnej siły. (…) Piękno świata wewnętrznego do którego artysta nas zaprasza jest pięknem pełnym bogactwa i poezji (…), jej twórczość jest podobna do niej i podróżuje w przestrzeni jak kometa.

Claudie Lecoeuer, pisarka, poetka – Le trait d’union litteraire

Prace moje są mocno związane ze światem mnie otaczającym, zaangażowane w życie ale ukazują również świat, który nie jest bezpośrednio postrzegany, ukazuje rzeczywistość, którą przechodzi przez moje wnętrze i poprzez moje emocje. Są odbiciem relacji między mną, moimi uczuciami, światem i wszechświatem.

Nie szukam <efektów> ani piękna, brzydoty, udziwnienia czy też szokowania, lecz mojej prawdy o świecie i szczerości wyrazu, komunikowaniu.

Elżbieta Tomczyk-Kubiszyn

Podobne Posty

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.